دنیای نساجی

ردیابی هزینه‌های تولید در صنایع نساجی پایه

گروه مترجمین مجله: آخرین ویرایش مقایسه هزینه‌های تولید در صنعت نساجی جهان، توسط فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی (ITMF) منتشر شده است. این گزارش هزینه‌های تولید محصولات مختلف در صنعت نساجی پایه را بر اساس مولفه‌های هزینه‌ای مختلف در هر مرحله از زنجیره ارزش نساجی، ارزیابی کرده است. در گزارش مربوط به عملکرد سال 2021 علاوه بر کشورهای بنگلادش، برزیل، چین، مصر، هند، اندونزی، ایتالیا، کره‌جنوبی، پاکستان، ترکیه، آمریکا و ویتنام که هزینه‌های تولید نساجی در آنها سالانه ارزیابی‌ می‌شود، مناطق آمریکای مرکزی و مکزیک نیز اضافه شده‌اند. فاکتورهای هزینه‌ای، هزینه‌های تولید و مجموع هزینه‌های تولید برای محصولات مختلف نساجی در بخش‌های ریسندگی، تکسچرینگ کششی، بافندگی تاری‌پودی، بافندگی حلقوی و تکمیل، بررسی شده است.

برای مثال، این گزارش نشان‌ می‌دهد که در سال 2021 تولید هر متر پارچه تاری‌پودی از پنبه با طول الیاف یک تا 1.8 اینچ در یک فرآیند پیوسته عرض باز (COW)، به طور متوسط 1.35 دلار در هر متر هزینه داشته است و از 1.11 دلار در متر در کشور هند تا 1.91 دلار در متر در کشور ایتالیا متغیر است (شکل یک). همچنین ریسندگی نخ مورد نیاز برای تولید این متراژ پارچه در مورد پارچه تاری پودی تکمیل‌شده، 19 درصد از کل هزینه‌های تولید پارچه را بر مبنای متوسط جهانی در بر‌ می‌گیرد که این رقم از 15 درصد در کره جنوبی تا 22 درصد در آمریکای مرکزی متغیر است. بافندگی تاری پودی این نخ نیز به طور متوسط 19 واحد درصد به مجموع هزینه‌های تولید پارچه اضافه‌ می‌کند (از 14 واحد درصد در مصر تا 26 واحد درصد در ایتالیا). در نهایت، تکمیل این متراژ پارچه تاری‌پودی، هزینه‌های نهایی تولید را به طور متوسط 31 واحد درصد افزایش‌ می‌دهد که از 26 واحد درصد در مصر تا 33 واحد درصد در ایالات متحد، ترکیه و هند، متغیر است. این مطالعه همچنین نشان‌ می‌دهد که در سال 2021، میانگین هزینه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این متراژ پارچه تاری‌پودی، 31 درصد از هزینه‌های تولید پارچه بوده است. هزینه مواد اولیه در ایتالیا نسبتا ارزان‌تر (سهم 22 درصد) و در مصر گران‌ترین بوده است (سهم 40 درصد).

بر اساس این گزارش، ریسندگی نخ نمره NE/30 در مکزیک و منطقه آمریکای مرکزی، در قیاس با دیگر کشورهای مورد بررسی، وابستگی بیشتری به هزینه‌های انرژی دارد (شکل 2). هزینه برق در این دو منطقه، به ترتیب 28 و 25 درصد از کل هزینه‌های تولید نخ را تشکیل‌ می‌دهد. در مقابل، ایالات متحد آمریکا و مصر از هزینه‌های انرژی نسبتا پایین بهره‌ می‌برند (به ترتیب 10 و 11 درصد از هزینه‌های تولید).

این گزارش همچنین نشان‌ می‌دهد که وابستگی به هزینه‌های نیروی کار در ایتالیا و آمریکا بسیار زیاد است و سهم این شاخص از کل هزینه‌های تولید به ترتیب 40 و 38 درصد است. در مقابل، سهم هزینه کارگری از کل هزینه‌های تولید در کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و مصر، تنها 2 تا 3 درصد بوده است. ریسندگان نخ NE/30 در مصر، آمریکای مرکزی و پاکستان، بیشتر با هزینه سرمایه بالا مواجه هستند (بیش از 40 درصد هزینه‌های تولید نخ در این مناطق). در مقابل، هزینه سرمایه در کشورهای ایتالیا و کره‌جنوبی با سهم 21 درصدی از هزینه تولید در سال گذشته، به مراتب کمتر از سایر کشورها بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا