دنیای نساجی

نخ‌‌های پوشش‌داده‌شده با نانولوله برای ایجاد رسانایی

گروه مترجمین مجله: تقاضای زیاد برای منسوجات الکترونیکی تعاملی، شرکت CoatYarn تولیدکننده ایتالیایی نخ‌‌های فنی-صنعتی را ترغیب کرده که طیف محصولات جدیدی را توسعه دهد. این محصولات، نخ‌‌های پلی‌اورتان‌ترموپلاستیک (گرما نرم) هستند که با نانولوله‌‌های گرافنیِ ساخته‌شده توسط شرکت OCSiAL تقویت شده‌اند.

این راه‌حل به صورت گسترده در بخش‌‌های مختلف حساس به الکترواستاتیک نظیر مراقبت‌‌های درمانی، معدنکاری و نفت و گاز قابل‌استفاده است. یکی از کاربردهای نهایی این نوع نخ در بازار، دستکش‌‌های نساجی دارای هدایت الکتریکی با قابلیت استفاده در صفحه نمایش لمسی است که می‌تواند توسط اپراتورهای ماشین‌آلات مورد استفاده قرار بگیرد. تنها 0.2 درصد وزنی نانولوله گرافنی برای انتقال رسانایی الکتریکی و هدایت حرارتی بی‌بدیل به نخ‌‌ها کافی است که مقاومت حجمی 104 اهم در سانتی‌متر را برای آنها ایجاد می‌کند.

در همین ارتبا مدیر تولید و کیفیت شرکت CoatYarn می‌گوید: «نانولوله‌‌های گرافنی نه تنها منجر به رسانایی پایدار و دائمی می‌شود بلکه بر خلاف افزودنی‌‌های استاندارد، مقاوت منسوج در برابر سایش، محیط قلیایی، هیدرولیز و حمله میکروبی را حفظ کرد و همچنین حسی مشابه نرمی پوست را در فرد پوشنده محصول نهایی ایجاد می‌کند.

دوام و اطمینان‌پذیری افزایش‌یافته این پوشش، پایه و اساس توسعه لباس‌‌های محافظت شخصی کاربردی و ایمن، تسمه نقاله و کیسه‌‌های پارچه‌ای را شکل می‌دهد. منسوجات الکترونیک انعطاف‌پذیر با قابلیت دریافت، ذخیره‌سازی و انتقال داده و سیگنال‌‌ها را می‌توان به عنوان سنسور در نظر گرفت و از آن در بخش مراقبت درمانی برای اندازه دما، پتانسیل‌‌های زیستی، آکوستیک، سونوگرافی، فشار و تشعشع استفاده کرد.

مدیر فروش پوشش‌‌ها در گروه OCSiAL نیز می‌گوید: «منسوج الکترونیکی جدید پتانسیل زیادی برای کاربرد در حوزه‌‌های مختلف دارد. شبکه رسانای الکتریکی که توسط نانولوله‌‌های گرافنی در داخل پارچه ایجاد می‌شود، امکان می‌دهد که نخ‌‌ها گرم شوند و منسوجات را به مواد چندمنظوره موثر برای فضای داخلی خودرو و ساختمان و همچنین لباس‌‌های ورزشی تبدیل می‌کند.»

گفتنی است گروه OCSiAL مستقر در لوکزامبورگ، بزرگترین تولیدکننده نانولوله‌‌های کربنی تک‌جداره است و تنها تکنولوژی مقیاس‌پذیر این حوزه را که می‌تواند نانولوله‌‌ها را در مقیاس صنعتی سنتز کند، در اختیار دارد. خواص نانولوله‌‌های گرافنی آنها را به یک افزودنی جهان‌شمول با کاربردهای بالقوه در بیش از 50 درصد از بازارهای جهانی مواد اولیه، تبدیل می‌کند. این گروه در حال حاضر با بیش از 1500 شرکت در سراسر جهان کار می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا