دنیای نساجی

تضعیف تقاضا، نگرانی اصلی صنعت نساجی جهان

به گزارش ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک»، پانزدهمین نظرسنجی کرونایی فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی (ITMF) نشان می‌دهد که وضعیت کسب‌وکار در صنعت نساجی در جولای 2022 به محدوده منفی سقوط کرده و وضعیت کسب‌وکار در آسیا بدتر از سایر نقاط جهان است. به گفته این سازمان، ماشین‌آلات نساجی تنها بخشی است که هنوز در قلمرو مثبت فعالیت می‌کند.

نتایج این نظرسنجی تاکید می‌کند که انتظارات کسب‌وکارها از آینده برای اولین بار از زمان شروع نظرسنجی در ماه می ‌2021 منفی شده است. در این میان، فعالان صنعت نساجی در منطقه آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی نسبتا خوش‌بین‌تر هستند و بخش‌های پایین‌دستی نساجی نیز چشم‌انداز بهتری را برای فعالیت‌های خود در قیاس با بخش‌های بالادستی تصور می‌کنند.

بر اساس گزارش ITMF میزان سفارشات دریافتی در سطح جهان در حال ضعیف شدن است هرچند هنوز در محدوده مثبت قرار دارد. در بخشی از گزارش آمده: «در اینجا نیز انتظارات در تمامی بخش‌های صنعت نساجی به جز تولیدکنندگان ماشین‌آلات نساجی، منفی شده است. انتظار می‌رود دوره سختی پیش روی فعالان صنعتی باشد. میزان سفارشات در تمام مناطق آسیایی رو به وخامت است و در مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آفریقا وضعیت ثابتی دارد.» البته تاخیر در ارسال سفارشات در ماه‌های گذشته اندکی کاهش یافته است و از حداکثر 3.1 ماه تاخیر در مارس 2022 به 2.9 ماه در جولای رسیده و انتظار می‌رود تا مارس 2023 نیز این روند ادامه داشته باشد.

این نظرسنجی همچنین اشاره می‌کند که متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کارخانجات نساجی جهان از ابتدای سال 2022 بدون تغییر بوده، هرچند این شاخص در آفریقا و آمریکای شمالی و مرکزی رو به افزایش است. منطقه جنوب آسیا کاهش شدیدی را در نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کارخانجات گزارش کرده که این موضوع در مورد تولیدکنندگان الیاف و منسوجات خانگی و همچنین ریسندگی‌ها صادق بوده است.

فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی در پایان گزارش تاکید کرده: «در حالی که قیمت‌های بالای مواد اولیه، انرژی و لجستیک هنوز به عنوان نگرانی‌های اصلی در بخش عرضه مطرح هستند، اما در مقایسه با می ‌2022 این نگرانی‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرده‌اند. اما آنچه که امروز نگران‌کننده است، تضعیف تقاضا در چشم‌انداز آینده ناشی از افزایش تورم در جهان می‌باشد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا