دنیای نساجی

بازار جهانی پنبه ارگانیک و چشم‌اندازها

گروه مترجمین مجله: استفاده از پنبه ارگانیک در بین برندها در سراسر جهان رو به افزایش است. بر اساس گزارش موسسه Quint انتظار می‌رود بازار پنبه ارگانیک با نرخ رشد سالانه 40 درصد به 6 میلیارد و 730 میلیون دلار تا سال 2028 افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش موسسه Textile Exchange هند به عنوان یک بازار پنبه مهم در جهان، بیش از نیمی از پنبه ارگانیک دنیا را تولید می‌کند. دولت هند «برنامه ملی تولید پنبه ارگانیک» را راه‌اندازی کرده که هدف آن ایجاد یک ساختار اعتبارسنجی برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، فرآوری‌کنندگان و تجار در سراسر این کشور است.
هند همچنین بیش از 5 هزار تاسیسات که دارای گواهینامه GOTS (استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک) هستند، در اختیار دارد. این کشور در حال حاضر معادل 1.23 میلیون تن در سال پنبه ارگانیک تولید می‌کند. منطقه مادیا پرادش و اودیشا از جمله ایالت‌هایی هستند که تولید در آنها افزایش یافته است. از آنجایی که کاشت پنبه به مقادیر زیادی آب و آفت‌کش‌های مضر نیاز دارد، اغلب به عنوان یکی از آب‌برترین و آلاینده‌ترین محصولات در جهان شناخته می‌شود.

با این حال، در فرآیند تولید پنبه ارگانیک، آفت‌کش‌های مضر با نمونه‌های ارگانیک تاییدشده، جایگزین می‌شود. کشاورزان از کودهای طبیعی برای پرورش پنبه ارگانیک استفاده می‌کنند. آنها همچنین از به‌کارگیری بذرهای اصلاح ژنتیکی‌شده خودداری می‌کنند. کل زنجیره کشت در پنبه ارگانیک به دقت نظارت می‌شود. کشاورزان از مواد شیمیایی و مصنوعی نظیر فرمالدئید و کلر برای فرآوری و تولید پنبه ارگانیک استفاده نمی‌کنند. این امر باعث می‌شود لباس‌های تولیدشده از پنبه ارگانیک راحت‌تر و بادوام تر باشند. همچنین دی اکسید کربن ساطع‌شده از فرآیند تولید پنبه ارگانیک تقریبا نصف میزانی است از تولید پنبه معمولی منتشر می‌شود.

چالش‌های کشت
با وجود این مزیت‌ها، تولید پنبه ارگانیک با چالش‌های خاصی مواجه است. اول اینکه کشاورزان اغلب به بذرهای باکیفیت خوب و مناسب برای کشاورزی ارگانیک دسترسی ندارند. به همین ترتیب، کودهای ارگانیک و آفت‌کش‌های زیستی همیشه برای کشت پنبه ارگانیک در دسترس نیست. در فرآیند تولید پنبه ارگانیک، کشاورزان باید برای استفاده صحیح از کودهای طبیعی و ایجاد تعادل سالم در خاک، آموزش ببینند. همچنین آنها باید به جای از بین بردن آفات، با استفاده از مواد شیمیایی آنها را تحت کنترل نگه دارند.
این چالش‌ها را می‌توان از طریق همکاری موثر بین کشاورزان و نهادهای زیست‌محیطی برطرف کرد. این انجمن‌ها می‌توانند شرایط تخصیص اعتبارات خرد برای کشاورزان را تسهیل نمایند. آنها با مداخلات خود، راندمان تولید پنبه ارگانیک را برای کشاورزان جذاب‌تر می‌کنند. به طور خلاصه، این انجمن‌ها نهاده‌ها و امکانات را با سهولت بیشتری در دسترس قرار می‌دهند و مزیت‌های سلامت خاک را به درستی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

تنظیم استانداردهای جهانی برای الیاف ارگانیک
فروش پنبه ارگانیک معتبر نیاز به برچسب و گواهی مناسب دارد. استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) از طریق تعیین یک استاندارد جهانی برای الیاف ارگانیک، همین هدف را دنبال می‌کند. برای دریافت گواهی GOTS تمام فرآیندها و فعالیت‌ها در زنجیره باید به صورت دوره‌ای در محل مورد بازرسی قرار گیرند. گواهینامه GOTS همچنین شرکت‌های فرآوری و تولیدکننده را قادر می‌سازد که پارچه‌ها و پوشاک ارگانیک را به بازارهای اصلی صادر کنند.
در هند، تولید پنبه توسط دولت‌های ایالتی نظارت می‌شود. این کشور در حال حاضر بیش از 5 هزار امکانات تولیدی دارای گواهینامه GOTS دارد که بالاترین میزان در جهان است. متولیان GOTS اخیرا پس از ممیزیِ گزارش‌هایی که درباره اشتباه بودن برخی از گواهینامه‌ها و تولید محصولات تقلبی با عنوان پنبه ارگانیک ارائه شده بود، تمامی گواهینامه‌های اشتباه را لغو کردند. این نهاد، در حال توسعه یک سیستم تجدیدنظر برای بررسی مواد اولیه و همچنین بررسی مراجع صدور گواهینامه می‌باشد.

دگرگونی جوامع کشاورزی در هند
چشم‌انداز پنبه ارگانیک در هند با افزایش تولید و رشد فزاینده بازار گره خورده است. بسیاری از سازمان‌ها و کارشناسان صنعتی در حال ساده‌سازی زنجیره تامین هستند تا شرایط مطلوبی را برای خریداران و تامین‌کنندگان جهت ترویج صنعت ارگانیک ایجاد کنند. در همین راستا، قرار است یک زنجیره تامین مسئولیت‌پذیر از طریق تشکیل نهادی با عنوان شتاب‌دهنده پنبه ارگانیک (OCA) در این کشور ایجاد شود.
هند در حال حاضر 1.23 میلیون تن پنبه ارگانیک تولید می‌کند که عمدتا در مادیا پرادش و اودیشا متمرکز است. علاوه بر این، طی پنج سال گذشته، تولید پنبه ارگانیک در ایالت‌های ماهاراشترا، گجرات و راجستان، به 99 درصد از کل تولید پنبه این مناطق افزایش یافته است. شورای تحقیقات کشاورزی هند در کنار نهادهای مرتبط، 64 گونه بذر غیرتراریخته و هیبریدی را از سال 2017 تا 2021 منتشر کرده است و پرورش‌دهندگان پنبه ارگانیک می‌توانند این گونه‌ها را مستقیما برای تولید محصول استفاده کنند. اینطور می‌توان گفت که پنبه ارگانیک با به‌حداقل رساندن آلایندگی و تبدیل جهان به جایی بهتر، علاوه بر بهبود معیشت و کاهش تغییرات آب‌وهوایی، جوامع کشاورزی در هند را متحول می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا