بدون دسته بندیدیدگاهگزارشمطالب ویژه

تجلیل از بزرگان و مفاخر صنعت لباس و پارچه ایران

به گزارش ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک»، بعد از ظهر جمعه دهم تیرماه به مناسبت روز ملی صنعت، مراسم تجلیل از بزرگان و مفاخر صنعت لباس و پارچه ایران به همت انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در محل انجمن برگزار گردید. در ابتدای مراسم و بعد از خیر مقدم آقای علی دهقان دبیر انجمن طراحان به میهمانان، خانم مینو پدرام، دکتر فریناز فربد، دکتر روح الله باقرزاده و مهندس برزو ایزدپناه به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن طراحان و همچنین آقای محسن اصفهانیان، آقای جعفر جهان‌پاک و آقای حسین واحدی به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران، هرکدام دقایقی در ارتباط با اهداف و چرایی برگزاری این نشست و ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی جهت تجلیل از بزرگان صنعت پوشاک، طراحی لباس و نساجی کشور صحبت کردند.

سپس مراسم تجلیل از بزرگان صنعت لباس و پارچه ایران برگزار گردید و خانم دکتر صدیقه پاک‌بین، آقای دکتر عباس آیت‌اللهی، مهندس مسعود شابختی، آقای اکبر رضائیان و مهندس جمشید بصیری مدیر مسئول ماهنامه صنعت نساجی و پوشاک، به عنوان مفاخر این صنعت، لوح و هدیه ویژه انجمن طراحان را از دستان آقای سومبات‌هاکوپیان رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه و رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران دریافت نمودند و هرکدام دقایقی برای حاضران در نشست صحبت کردند.
در ابتدا، دکتر آیت‌اللهی به سابقه ورود خود به دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال 1336 به عنوان یکی از اولین دانش‌آموختگان رشته نساجی در ایران اشاره کرد. وی درباره سابقه آشنایی خود با صنعت پوشاک نیز گفت: اولین بار در سال 1341 دولت ایتالیا بورس تحصیلی 4 ماهه‌ای را برای کارآموزی در یکی از شرکت‌های این کشور به من اعطا کرد و از آن زمان، ایده لزوم داشتن رشته تحصیلی پوشاک در ذهن من به وجود آمد. دکتر آیت‌اللهی به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خود برای ایجاد رشته پوشاک در دانشکده‌های نساجی کشور در دهه 70 اشاره کرد که ابتدا به صورت دو واحد درسی اختیاری و در نهایت به راه‌اندازی این رشته تخصصی در دانشکده مهندس نساجی یزد، دانشکده مهندس نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سایر دانشگاه‌ها منجر گردید. وی همچنین تاکید کرد که نمی‌توان در این مسیر از تجربه افرادی که در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند مخصوصا آقای ‌هاکوپیان چشم‌پوشی کرد چراکه آنها هستند که این صنعت و رشته تحصیلی را در کشور زنده نگه داشته‌اند.

بعد از دکتر آیت‌اللهی، خانم دکتر پاک‌بین در صحبت‌های خود ضمن تشکر از آقای‌ هاکوپیان، هیئت مدیره انجمن طراحان و همچنین حاضرین در جلسه، گفت: همیشه خواسته‌ام در راستای احقاق جایگاه واقعی طراحی و به ویژه طراحی لباس و پارچه در صنعت پوشاک ایران تلاش کنم. به همین دلیل همواره بر ارتباط سازنده بین دانشگاه، طراح و صنعت با تولیدکنندگان و اتحادیه‌ها تاکید داشته و دارم. حتی در حال حاضر که بیشتر از راه دور نظاره‌گر تلاش همکارانم در این مسیر هستم، همچنان بیشترین و بهترین آرزوها را برایشان دارم. در حقیقت موضوع طراحی و طراحان لباس و پارچه، همیشه دغدغه من بوده و هستند. وی تاکید کرد: بارها گفته‌ام و اعتقاد قلبی من است که طراحان با استعداد ایرانی باید نقش محوری، درخور توجه و قابل‌احترام در روندهای صنعت پوشاک و خطوط تولید داشته باشند و تنها در این صورت است که هویت فاخر ایرانی را در پوشش مردمان‌مان خواهیم دید؛ هویتی که می‌تواند به غرور جمعی منجر شود و طرح و نقش‌های کهن را به فضای امروزی جامعه تزریق نماید.

بعد از صحبت‌های دکتر پاک‌بین، مهندس جمشید بصیری مدیرمسئول ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک» نیز از اقدام امروز انجمن طراحان که در شرایط بسیار سخت تولید و صنعت کشور انجام گرفت، تشکر و قدردانی کرد. مهندس بصیری به نحوه آشنایی خود با صنعت نساجی از حدود 56 سال قبل اشاره کرد که به گذراندن دوره‌هایی در خارج از کشور و متعاقبا بازگشت به کشور در سال 1348 و فعالیت در مرکز تحقیقاتی الیاف پشم (IWS) و بخش فاستونی منجر گردید. ایشان به فعالیت‌ها و تحقیقات خود در سایر حوزه‌های نساجی از طریق تشکیلات IWS و همچنین کسب اطلاعات از خارج کشور اشاره کرد که ایجاد نشریه‌ای با عنوان «رشته‌ها و بافته‌ها» جهت رساندن اطلاعات روز به مدیران کارخانجات کشور و بعد از آن، تاسیس نشریه‌ای با عنوان «صنعت نساجی» که در حال حاضر هم با عنوان «صنعت نساجی و پوشاک» منتشر می‌گردد، ثمره این تلاش‌ها بود. مهندس بصیری به سابقه همکاری خود با مهندس خاموشی در اتاق بازرگانی برای پایه‌گذاری کارخانجات جامعه و مطهری اشاره کرد. وی همچنین تلاش‌های جدی‌تر خود برای ارتقای جایگاه صنایع نساجی کشور را به ویژه بعد از اطلاع از برنامه ترکیه در زمان تورگوت اوزال برای حمایت ویژه از صنعت نساجی، مورد تاکید قرار داد.

مهندس بصیری همچنین به این موضوع اشاره کرد که کار صنعت در کشور از همان ابتدا به صورت علمی آغاز نگردید و تا امروز این مشکل ادامه پیدا کرده است، در حالی که کشوری مثل ترکیه از حدود 24 سال قبل از طریق توجه ویژه به فعالیت‌های علمی-آموزشی و آموزشگاه‌ها توانست صنعت نساجی و پوشاک خود را متحول کند. وی به معضل تعدد تشکل‌های نساجی و پوشاک در کشور هم اشاره کرد که باعث شده مسئولان کشور ندانند به حرف چه کسی در این صنعت باید گوش دهند. مهندس بصیری در پایان از همه طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک حاضر در نشست خواست که با وجود همه مشکلات و زحمت‌های که امروز با آن مواجه هستند، کار خود را رها نکنند چراکه مملکت به آنها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند نیاز دارد.
بعد از صحبت‌های مهندس بصیری، مهندس مسعود شابختی دقایقی به ایراد سخن پرداخت. ایشان در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از بانیان نشست گفت: صنعت نساجی و پوشاک یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است که رانت هم در آن وجود ندارد و صددرصد توسط دستان توانمند بخش خصوصی کشور اداره می‌شود. مهندس شابختی اضافه کرد: علت اینکه رانت در این صنعت وجود ندارد آن است که محصولات صنایع نساجی و پوشاک دارای محتوا، فکر و ایده است. به گفته ایشان، یکی از مراکزی که این محتوا و ایده را ارائه می‌دهد، همین انجمن طراحی لباس و پارچه است که به صورت مستمر و نه یکبار مصرف، به تولید محتوا و ایده می‌پردازد. در واقع، در کل صنعت نساجی و پوشاک – علی‌الخصوص پوشاک – از مواد اولیه گرفته تا طرح‌ها و محصولات، دائما در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل به جای رانت، در این صنعت زحمت، تلاش و تفکر جریان دارد. مهندس شابختی در پایان ضمن تاکید بر لزوم ارج نهادن به مراکز طراحی در کشور، ابراز امیدواری کرد که این مراکز روز به روز توسعه پیدا کند.

بعد از صحبت‌های مهندس شابختی، آقای اکبر رضاییان نیز مختصری از سوابق طولانی فعالیت‌های خود در زمینه تولید و صادرات پوشاک و تلاش‌هایی که برای توسعه این صنعت در کشورمان انجام دادند، صحبت کردند. ایشان با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران 250 هزار میلیارد تومان است گفت: حتی در شرایط رکود فعلی و افت ناشی از آن، باز هم حدود 200 هزار میلیارد تومان بازار پیش روی تولیدکنندگان پوشاک قرار دارد. آقای رضاییان رشد صنعت پوشاک را در گرو توسعه طراحی دانستند و تاکید کردند که مقوله طراحی باید با تولید پیوند بخورد تا اثرگذار شود. ایشان تاکید کرد که صنعت پوشاک می‌تواند از طریق فعالیت منسجم و توجه به نیازهای بازار از طریق به‌روزرسانی طراحی محصول و تجهیزات تولید، به 4 تا 5 میلیارد دلار صادرات دست پیدا کند که امیدوارم روزهای خوبی پیش روی صنعت پوشاک و طراحی لباس کشور قرار داشته باشد.

در جمع‌بندی صحبت‌های مطرح‌شده نیز آقای سومبات ‌هاکوپیان از حضور مفاخر و بزرگان صنعت لباس و پارچه در این نشست و همچنین تشریف‌فرمایی حاضران تشکر و قدردانی نمود. به گفته آقای ‌هاکوپیان، خوشبختانه امروز در حوزه صنایع پوشاک از بخش طراحی گرفته تا تولید و توزیع شرایط بسیار خوبی در کشور حاکم است و اکثر سیستم‌ها مدرن شده است و قطعا در آینده همانطور که آقای رضاییان هم اشاره کردند، تغییرات بزرگتری اتفاق خواهد افتاد. ایشان همچنین بر ضرورت انتقال تجربیات کاربردی و نکات کلیدی از جانب بزرگان صنعت به نسل جوان تاکید کرد. آقای ‌هاکوپیان در پایان ضمن تشکر از همه حاضران، از همکاران خود در انجمن طراحان لباس و پارچه و همچنین انجمن صنایع پوشاک که در برگزاری مراسم همکاری کردند، تشکر نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا