مطالب ویژهنمایشگاه‌ها

ایتما 2023: تغییر شکل دنیای منسوجات

به گزارش ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک»، نمایشگاه ITMA 2023 روزهای 8 تا 14 ژوئن در مرکز نمایشگاهی Fiera Milano Rho در شهر میلان برگزار خواهد شد. از زمان آغاز نمایشگاه ایتما، این برای ششمین بار است که شهر میلان میزبان نمایشگاه است. نمایشگاه ایتما متعلق به کمیته اروپایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات نساجی (CEMATEX) می‌باشد و توسط شرکت ITMA Services برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین نمایشگاه تجاری بین‌المللی در زمینه ماشین‌آلات نساجی به حساب می‌آید و از آنجایی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، به یک پلتفرم مهم برای نمایش گرایشات نوظهور، راهکارهای نوآورانه، دانش جدید و بهترین تجربیات شرکت‌ها تبدیل شده است. ایتما همچنین به عنوان مکانی برای شبکه‌سازی و برقراری روابط جدید و همچنین احیای مجدد روابط و ارتباط با دوستان قدیمی شناخته می‌شود.
تم یا موضوع اصلی نوزدهمین دوره نمایشگاه ایتما، «تغییر شکل دنیای منسوجات» است. همچنین چهار موضوع فرعی زیر چتر عنوان اصلی نمایشگاه تدارک دیده شده‌اند که عبارتند از: مواد پیشرفته؛ اتوماسیون و آینده دیجیتال؛ تکنولوژی‌های نوآورانه؛ پایداری و اقتصاد چرخه‌ای.

عدم‌قطعیت‌های جهانی
بعد از سپری کردن یک پاندمی جهانی، برگزارکنندگان و غرفه‌گذاران نمایشگاه از بحران‌های کنونی در زمینه مسائل بانکی و همچنین جنگ در اوکراین و سایر مشکلات اقتصادی، نگرانی چندانی ندارند. مجری برگزاری ایتما، چند ماه قبل از شروع نمایشگاه گزارش کرد که 200 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برای این رویداد در نظر گرفته شده و 100 درصد این فضا توسط غرفه‌داران رزرو شده است. انتظار می‌رود بیش از 1600 غرفه‌گذار از 44 کشور جهان در میلان حضور داشته باشند.

آنطور که رئیس شرکت ITMA Services می‌گوید: «از آخرین دوره نمایشگاه ایتما در بارسلون در سال 2019، جهان به دلیل همه‌گیری کرونا و شرایط ژئوپلیتیکی، به شدت تغییر کرده است. با وجود اختلالات متعدد در شرایط کسب‌وکار و تجارت جهانی، ما خوشحالیم که فضای اختصاص‌یافته به ایتما 2023 کاملا رزرو شده است. این موضوع نشان می‌دهد که با توجه به بازگشایی کامل اکثر مرزها، شرکت‌ها در مورد چشم‌انداز بازار در آینده خوشبین هستند.»
ایتالیا به عنوان کشور میزبان، حضور پررنگ و فعالی در نمایشگاه خواهد داشت به طوری که بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات نساجی ایتالیا (ACIMIT) تقریبا 400 غرفه‌گذار ایتالیایی، در فضایی به وسعت 36 هزار مترمربع حضور خواهند داشت که این فضا نسبت به ایتما بارسلون بیش از 20 درصد بیشتر است. همچنین 30 درصد از کل فضای نمایشگاهی ایتما 2023 توسط تولیدکنندگان ماشین‌آلات ایتالیا پُر خواهد شد.
آنطور که الساندرو زوکی رئیس ACIMIT عنوان کرده: «داده‌های مقدماتی برای سال 2022 نشان می‌دهد میزان تولید و صادرات ماشین‌آلات نساجی ایتالیا در قیاس با سال قبل، بیش از 10 درصد افزایش داشته است. ارزش تولید این ماشین‌آلات بیش از 2.6 میلیارد یورو بوده که از این رقم، 87 درصد معادل حدود 2.3 میلیارد یورو صادر شده است. صادرات ماشین‌آلات نساجی ایتالیا عمدتا به مقصد آسیا و اروپا رفته است و این دو منطقه مجموعا 79 درصد از فروش خارجی این صنعت را جذب کرده‌اند. کشورهای چین، ترکیه، هند و ایالات متحد آمریکا مقاصد اصلی صادرات ماشین‌آلات نساجی ایتالیا در سال 2022 بوده‌اند.»

وی البته خاطرنشان کرده: «این نتایج مثبت موانعی را که شرکت‌ها هنوز در این دوره با آن مواجه هستند، مرتفع نمی‌کند. مسائل بحرانی بعد از همه‌گیری کووید19 با درگیری‌های روسیه و اوکراین تشدید شده است. حتی در اوایل سال 2023، شرایط نامطلوب برای کسب‌وکارها هنوز پابرجاست که از آنجمله می‌توان به تورم بالا، محدودیت در عملکرد زنجیره‌های تامین و افزایش قیمت‌های انرژی نسبت به متوسط سال‌های اخیر اشاره کرد. با این حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که این شرایط در نیمه دوم سال 2023 و دوره 26-2024 بهبود خواهد یافت و همین موضوع صنعتگران را امیدوار می‌کند.» در همین راستا، ACIMIT با حمایت آژانس تجارت ایتالیا، مشوق‌های مختلفی را برای ترویج مشارکت ایتالیا در نمایشگاه ایتما در نظر گرفته است.

همانند ACIMIT، انجمن ماشین‌آلات نساجی سوئیس نیز مشارکت قدرتمند شرکت‌های عضو خود را در ایتما 2023 میلان گزارش کرده است. بر این اساس، بیش از 50 غرفه‌گذار سوئیسی که بیشتر آنها عضو انجمن ماشین‌آلات نساجی کشور هستند، در این رویداد حضور خواهند داشت و این شرکت‌ها، نمایشگاه ایتما را یک فرصت عالی برای نمایش توانمندی‌ها و ماشین‌آلات خود به جهان می‌دانند. شرکت‌های سوئیسی در نمایشگاه امکان مشاهده کارکرد ماشین‌آلات به صورت زنده و حضوری را برای بازدیدکنندگان فراهم خواهند کرد.

جاذبه‌های بازدیدکنندگان
نمایشگاه ITMA فرصت‌ها و گزینه‌های زیادی را برای انجام یا مشاهده در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. گستره وسیع نمایشگاه حدود 20 بخش از صنعت نساجی را در بر می‌گیرد. پلان هر بخش با کدهای رنگی مجزا نمایش داده می‌شود تا به بازدیدکنندگان کمک کند آنچه را که بیشتر علاقمند به دیدن آن هستند، پیدا کنند.

نوآوری، کلیدواژه ITMA است و نمایشگاه راه‌های مختلفی را در نظر گرفته تا بازدیدکنندگان درباره جدیدترین نوآوری‌های نساجی اطلاع پیدا کنند. بخش ویژه استارت‌آپ‌ها (Start-Up Valley)، ابتکار جدیدی است که در آن، شرکت‌هایی که در مراحل اولیه توسعه بوده و دارای «تکنولوژی‌ها و راهکارهای جدید و تغییردهنده و نوآوری‌های الهام‌بخش برای صنعت نساجی، پوشاک و مد» هستند، توانایی‌های خود را عرضه می‌کنند. تعداد 16 استارت‌آپ توسط یک هیئت متخصص از میان تعداد زیادی متقاضی، برای حضور در این بخش انتخاب شده‌اند.

از سوی دیگر، بخش «آزمایشگاه تحقیقات و نوآوری» در ایتما 2023 به نوعی قطب نوآوری در نمایشگاه خواهد بود. این آزمایشگاه شامل 20 سازمان از 11 کشور جهان است که پیشرفت‌های جدید از جانب موسسات آموزشی-تحقیقاتی و همچنین بخش صنعت را نمایش می‌دهد. همچنین بخش «نمایش ویدیویی نوآوری»، نوآوری‌ها در زمینه مواد و تکنولوژی‌های نساجی و پوشاک ارائه‌شده توسط غرفه‌گذاران را برجسته خواهد کرد. علاوه بر این، «جایزه نوآوری پایدار» در نمایشگاه ایتما، دستاوردهای صنعت نساجی جهان در پیشبرد مقوله پایداری با استفاده از راهکارهای نوآورانه و تحقیقات قابل‌توجه را معرفی کرده و مورد تقدیر قرار خواهد داد.

در کنار همه این موارد، مجموعه‌ای از فوروم‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی درباره موضوعات مختلف، به صورت حضوری و آنلاین برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تدارک دیده شده و از این طریق، فرصت‌های آموزشی قابل‌توجهی برای فعالان صنایع نساجی جهان فراهم شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا